Waar zijn onze Amigo’s?

‘Je imago is je beste amigo’ schreef een reclamebureau in de jaren negentig. Hoe waar dat is, komt pijnlijk naar voren in de gang van zaken rond het regeerakkoord. Want als er een ding duidelijk is, is dat het aantal Haagse en politieke amigo’s van corporaties bedroevend klein is. Oorzaak: een sinds jaar en dag dalend aanzien, door tot verbeelding sprekende incidenten en het onvermogen van de sector om zichtbaar schoon schip te maken. Omdat media nu eenmaal slecht nieuws eerder oppikken dan goed nieuws, blijven de vele positieve bijdragen van corporaties aan het wonen van mensen en de kwaliteit van wijken onderbelicht.

Niet alleen corporaties kampen met een fors imago-probleem. Ook het imago van huurders heeft een flinke deuk opgelopen. Ik ben bang mede door toedoen van corporaties zelf. Door consequent te wijzen op de scheefwoonproblematiek dreigen nu grote groepen huurders nu te boek  te staan als een stel profiteurs, die ten onrechte gebruik maken van sociaal bedoelde investeringen. Cijfers, die aantonen dat de sociale voorraad huurwoningen veel te groot is ten opzichte van de doelgroep bevestigen dat beeld. Cijfers, die vermoedelijk inmiddels aan actualiteit hebben ingeboet. En als huurders geen scheefwoners zijn die een boete verdienen, dan zijn huurders op hun best een stel kneuzen, die zich geen koopwoning kunnen permitteren. Ik zet het beeld nu maar eens even ongenuanceerd neer.

Deze mix van slechte imago’s blijkt dodelijk te zijn voor de sociale huursector. Er zijn nog maar weinig amigo’s over. Partijen kunnen dan nog wel het nut en de noodzaak van het voortbestaan van een sociale huursector inzien,  maar zijn uiterst kritisch over de wijze waarop de corporaties het voortbestaan invullen. Zo kritisch dat zelfs rapporten van het Centraal Fonds Volkshuisvesting en een degelijk opgebouwd rapport van Ortec over de gevolgen van het regeerakkoord op de sociale huursector haast bij voorbaat al niet geloofd worden en met enig dédain opzij worden gezet.

Hoog tijd om te werken aan amigo’s, door het imago van corporaties en van huurders te verbeteren. Door schoon schip te maken in de corporatiesector. Imago-risico’s proactief te benoemen en te tackelen. Zelf het initiatief te nemen en zwakke broeders opsporen door bijvoorbeeld gebruik te maken van de schat van gegevens die uit visitatierapporten naar voren komen. Een taskforce ‘schoon schip’ zou een mooi initiatief vanuit de sector zijn.

Verder het imago van huren en huurders versterken. Niet als profiteurs of kneuzen wegzetten, maar als mensen die bewust kiezen voor de flexibiliteit van een huurwoning en geef ze eens ongelijk! Het zou mij niet verbazen als de groep huurders de komende jaren sterk gaat groeien. Dat biedt ook kansen bijvoorbeeld om samenredzaamheid in wijken te vergroten: huurders zijn als collectieve klanten van een corporatie met een gemeenschappelijk belang wellicht gemakkelijker bij elkaar te organiseren, dan individuele huiseigenaren.

En verder slimme alternatieven bedenken om de sociale huursector betaalbaar te houden, niet alleen voor huurders, maar ook voor het rijk. Het rijk zal die twee miljard euro linksom of rechtsom willen binnenhalen. Tijd voor de sector om met betere alternatieven te komen dan er nu voorliggen. Creativiteit te tonen en oprechte betrokkenheid bij de toekomst van de sociale huursector en je daarbij bereid tonen om verder dan je eigen organisatiebelang te kijken. Met de Woonbond aan tafel gaan zitten en betere plannen bedenken dan die er nu voorliggen. De eerste ideeën bijvoorbeeld over een investeringsakkoord komen nu al naar voren. Wie volgt?

Carry Bomhof: organisatiecoach en schrijver. www.organisatieportretten.nl/

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Vastgoed en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s