Twittterja twitternee, twitter tja wat moet ik ermee?

U kent ze wel: de over het algemeen vijftigplussers, mensen met een mogelijk interessantePortret Carry Bomhof visie op werken, maatschappij en leven. Graag met een kop koffie of een glas spawater of iets anders aanwezig op congressen, netwerkbijeenkomsten, nieuwjaarsrecepties, borrels. Geanimeerd pratend met de mensen om hen heen. Breng het onderwerp op sociale media en een lichte tot sterke afkeer tekent hun gezicht. “Twitteren? Zeker vertellen dat je net gegeten hebt, wat is daar nou voor iets interessants aan. Facebook? Ik ga toch niet mijn hele hebben en houden op internet zetten? LinkedIn, ach ik weet niet…” Breng dan het onderwerp op zakelijk gebruik van Twitter, Facebook en LinkedIn en zie het ongeloof en scepsis toenemen. “Dan ziet de hele wereld wat je doet! En wie weet wat voor reacties je krijgt!”

Dit type sociale mediamijders is groter in getal dan u, als trouwe bloglezer van Corposcoop, misschien voor mogelijk houdt. Zelfs onder freelance communicatiespecialisten kom ik deze mensen nog wel tegen. Als ik dan vertel hoeveel plezier, hoeveel contacten en hoeveel kennis ik aan het gebruik van sociale media ontleen, dan zie ik nog geen nieuwsgierigheid of interesse ontstaan. Hooguit een soort meewarig gebrom. Waarbij het onderwerp Twitter de meeste weerstand oproept. Tijd om dit onderwerp eens bij de kop te pakken

In de corporatiewereld begint het aantal twitteraars behoorlijk toe te nemen en dat leidt tot interessante discussies. Over de effecten van het regeerakkoord bijvoorbeeld. Niet alleen onderling maar ook met een twitterende Diederik Samson of een twitterende Paulus Janssen. Of een discussie over het gebruik van softcontrols en hardcontrols in het toezicht. Twitter helpt om snel op de hoogte te zijn over de laatste ontwikkelingen, zoals destijds bij het Eerste Kamerdebat over de verhuurdersheffing. Of je denkt als twitteraar mee over vragen die de redactie van het Aedesmagazine aan Stef Blok gaat stellen. Kortom Twitter zorgt dat je snel op de hoogte bent van zaken die je zelf interessant vindt en geeft mogelijkheid om invloed uit te oefenen. Hoe? Dat hangt mede af van de twitteraars die je volgt.

Veel mensen vinden het gebruik van Twitter eng, lijkt het wel. Je hebt maar 140 tekens tot je beschikking en dat betekent scherp en helder formuleren. Niet altijd even genuanceerd dus. Je weet niet wie er reageert en bij wie je bericht terecht komt. En je weet ook niet hoe mensen reageren. Dat vind ik niet ‘eng’ maar nu juist de charme van het medium. Ik raak er  iedere keer weer door verrast, zowel zakelijk als privé.

Het meest verbaasde me de reacties op een privébericht dat ik eind oktober Twitter instuurde. Mijn hond was er vandoor en in plaats van het plakken van foto’s op lantaarnpalen, koos ik voor het twitteren van een kort bericht met foto. Dat leverde in korte tijd maar liefst 2700 retweets op. Contacten met buurtgenoten en oud-buurtgenoten, die inmiddels naar een ander deel van het land verhuisd waren. Hartverwarmende reacties en ja ook een enkele zeikerige reactie. Veel mensen kozen het bericht als favoriet, zoals Charles Groenhuijsen die het bericht verspreidde onder zijn slordige 24.000 volgers. Hoe meelevend mensen kunnen zijn! De hond is weer terug, via buurtbewoners, dus zonder tussenkomst van een twitteraar. Ook dat heb ik uiteraard via Twitter meegedeeld. En dat leverde weer veel gelukwensen op.

U begrijpt, ik ben een enthousiast twitteraar, meer zakelijk dan privé overigens.  Ook deze blog zal ik weer rondtwitteren. Mocht u toch overwegen om eens het te proberen.. gewoon doen. En twittert u al? Dan kunt u mij volgen op @CarryBomhof!

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Communicatie, Uncategorized en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s