Ben je een gever, een nemer of een matcher….

De afgelopen week schreef de Volkskrant uitgebreid over de armoede in Nederland. Jan TilburgSchrijnende verhalen van mensen die weinig genieten van de zegeningen van onze verzorgingsmaatschappij. Door tal van factoren ontbreekt het hen aan eigen initiatief. En zonder eigen initiatief ben je aangewezen op je vermeende ‘eigen kracht’. Maar wat is ‘eigen kracht’? In een verhaal vertelt René dat hij door een hartziekte volledig arbeidsongeschikt is. Zijn vrouw Mea lijdt aan schizofrenie en ziet in alles de hand van de Here Jezus. Met hun twee studerende kinderen hebben ze na aftrek van de vaste lasten, per maand € 447 te besteden aan voeding, studiekosten van de kinderen, kleding, schoeisel en sociale activiteiten. De kachel, díe blijft ook ’s winters uit.

Voor steeds meer mensen is armoede, het niet kunnen voorzien in de eerste levensbehoeften, de reële wereld. De economische recessie treft hen hard. 
Onderzoekers van de Universiteit van Emory in Atlanta schetsen ons ook een andere wereld. Zij vonden een verband tussen de mate van testosteron in ons bloed en de mate waarin we zorg hebben voor de eigen kinderen en de mensen om ons heen. Hoe gezonder, hoe meer van dit hormoon, hoe meer het gezicht wordt afgedraaid van de kanslozen – is het niet immers hun eigen schuld? Je kiest er immers zelf voor winner of loser te zijn, toch…
Tegenover de reële wereld staat de magische wereld: de testosteronwereld. Een onmetelijk geloof in het eigen kunnen, maakbaarheid, geluk, kracht en gezondheid.

Recent verscheen het boek “Geven en nemen, de verborgen dynamiek van succes” van Adam Grant.
Grant, professor in de organisatiepsychologie, bereikt een miljoenenpubliek met een nieuwe toverstaf. Op reeksen van seminars laat hij managers en hrm’ers het hoofd breken over de vraag of zij nu een gever, een nemer of een matcher zijn. Want wat blijkt, aldus de professor: gevers die weliswaar ook hun eigen belangen goed in de gaten houden, zijn het succesvolst.
Gevers zijn volgens Grant’s leer onbaatzuchtig, ze stellen het belang van anderen voorop. Nemers daarentegen zijn uitsluitend bezig met hun eigen carrière en persoonlijke pr. De matchers zitten er zo beetje tussenin.
Een schitterend inzicht als de zorg voor een ander én het geven worden vertaald naar de reële wereld en niet blijven steken in abstracte organisatiestippen aan de horizon.

Wetenschappers van de Rijksuniversiteit Groningen en de Vrije Universiteit Amsterdam stellen in een publicatie in het economenblad ESB, dat woningcorporaties minimaal circa 1 miljard euro op hun bedrijfsvoering kunnen besparen.
De verleiding is groot winst te boeken door flink af te slanken: de neemstrategie. Anders is het te kiezen voor maatschappelijk rendement. Al de organisatiemogelijkheden in te zetten voor de productie van goedkope sociale huurwoningen, herstructurering en kansenbiedende interventies voor de minder kansrijke huurders.
Een aardig voorbeeld wat maatschappelijke organisaties kunnen doen voor de minder gefortuneerden in onze samenleving is de aanpak van het Stedelijk Centrum Feniks in Tilburg. Zij helpt vrouwen in armoede. Niet door hun problemen over te nemen, wel door een neerwaartse spiraal te doorbreken met sociale activiteiten en cursussen. Even steun bieden met het hoofd boven water houden en zo nodig met vrijwilligers eens het huis behangen en schilderen en de kamer voorzien van wat nette tweedehands meubels.

Er ligt een schitterende uitdaging voor managers en hrm’ers van woningcorporaties om het enorme potentieel aan talenten en kwaliteiten van zichzelf en hun medewerkers te benutten voor sociaal rendement.

Door:
Jan Tilburg -werkzaam bij Bildning (www.bildning.nl) en maakt deel uit van het dialoogatelier (www.hetdialoogatelier.nl

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in HRM en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s