Wees kritisch!…….op uw prestatie-indicatoren

Meten is weten. En we meten wat af. Maar meet u wel de juiste zaken om te bepalen of uwMarc griffioen corporatie, of uw afdeling op de goede weg is? Veel managers vinden het lastig om te bepalen welke voor hen belangrijk zijn. In de plaats daarvan verzamelen ze grote hoeveelheden cijfers over zaken die makkelijk te meten zijn. Dit heeft tot gevolg dat ze verdrinken in de gegevens, terwijl ze dorstig zijn naar informatie.

Inzicht is noodzaak.
Effectieve beslissers hebben inzicht in de prestaties en resultaten van cruciale facetten van hun organisatie door zich te concentreren op de meest belangrijke indicatoren. Het ontbreken van inzicht in welke meetinstrumenten belangrijk zijn, kan onzekerheid veroorzaken en mensen voorzichtig maken. Maar erger nog is dat verkeerde beslissingen worden genomen omdat het inzicht ontbreekt. En dat kan (of mag) toch niet meer bij corporaties in 2013.

Hoe kiest u prestatie-indicatoren die kritisch zijn?  Gebruik KPQ!
KPI’s (kritische prestatie-indicatoren) moeten ons de informatie en antwoorden geven die we nodig hebben. Voordat we KPI’s gaan benoemen (kiezen) moeten we weten welke vragen we beantwoord willen zien als bedrijf. Hiervoor kun je het principe van KPQ (Key Performance Questions = belangrijke vragen over prestaties) gebruiken. Het doel van KPQ’s is dat ze ons focussen op waar het echt om gaat en daarmee als leidraad dienen voor het selecteren van de juiste, kritische prestatie indicatoren.

Waarom dat werkt, wordt goed uitgelegd in een citaat van Eric Smidt, de oud-baas van Google. Hij zegt hierover: “We leiden ons bedrijf op basis van vragen, niet antwoorden. In het strategieproces hebben we tot nu 30 vragen geformuleerd waarop we antwoorden willen hebben. … Je formuleert het als een vraag, in plaats van als een vaag antwoord en dat stimuleert discussie.”

Twee eenvoudige voorbeelden:

  • KPQ: In hoeverre draaien we met winst? Het antwoord op die vraag wordt gegeven door de KPI: Nettowinst.
  • KPQ: Hoe tevreden zijn onze klanten?  Het antwoord op die vraag wordt gegeven door de KPI: klanttevredenheidsindex.

Structuur voor beschrijven van KPI’s
Hoewel komen tot een juiste set KPI’s een hele klus is laat ik dat vraagstuk nu onberoerd. Van belang is daarna dat voor elke KPI helder wordt gemaakt wat het is, hoe te meten en te gebruiken. Hiervoor schrijven we per KPI de volgende aspecten uit:

  • Waarom is de KPI belangrijk?
  • Hoe meet ik dit?
    • Welke gegevens verzamelen
    • Welke formule?
    • Welke frequentie?
    • Welke bron?
  • Kosten/inspanningen om gegevens te verzamelen
  • Doelstellingen/benchmarks
  • Tips/waarschuwingen

Met info over deze aspecten komt de beslisser goed beslagen ten ijs om de juiste beslissingen te nemen.

Het gaat niet om de cijfers….. maar wat je er mee doet
Inzicht krijgen in de belangrijkste prestaties is geweldig maar niet het doel. Doel is dat je er beter in slaagt om betere beslissingen te nemen. Beslissingen die je helpen om je strategie goed uit te voeren. Naast zicht op je belangrijkste prestaties gaat het daarbij om het geven van de interpretatie aan de resultaten en aangaan van een discussie hierover met anderen in je organisatie.  Dit is en blijft mensenwerk. De hiervoor benodigde vaardigheden moeten ook aanwezig zijn. Om te beoordelen of deze voldoende aanwezig zijn, kan wellicht een prestatie-indicator “percentage beslissers dat beschikt over juiste vaardigheden voor het nemen van beslissingen”   worden gebruikt.

Door:
Marc Griffioen -werkzaam bij QplusO (www.QplusO.nl)

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in ICT en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s