Het belang van een merk

Een tijd je geleden werd ik gebeld door Jacqueline. Ik had haar een aantal jaren  geleden bij Wim Sterks v2een klant  ontmoet. Blijkbaar had ik indruk op haar gemaakt, want ze dacht aan mij toen ze aan de slag wilde met sociale media.

Jacqueline werkt als consultant bij een grote adviesorganisatie. Ze is actief in de zorgsector. Een sector die haar ligt en waar ze al een aantal interessante opdrachten heeft uitgevoerd. Ondanks haar ervaring en de kansen , is Jacqueline er zich terdege van bewust dat alleen een gunstige markt nog geen garantie is voor opdrachten. Minstens zo belangrijk is het dat ziekenhuizen, verzorgingstehuizen en andere zorginstellingen haar kennen en ervan overtuigd zijn dat ze bij haar moeten aankloppen voor hulp.

Jacqueline had bedacht dat ze Linkedin en misschien zelfs wel twitter moest gaan gebruiken. Tijdens ons eerste telefonisch contact  vroeg ze  “Ik doe eigenlijk helemaal niks met Linkedin. Kun jij mij uitleggen hoe ik dat kan gebruiken”? Ik stelde voor om een afspraak te maken. Enkele dagen later zaten we op een zonnig terras onder het toeziend oog van een Toekan.

Nadat we de voorbije jaren voor elkaar hebben samengevat, komen we ter zake. Al snel wordt duidelijk dat Jacqueline niet goed weet, wat ze wil bereiken, wat ze werkelijk leuk vindt en wat haar unieke talenten zijn. In een paar zinnen duidelijk maken wie ze is, waarvoor ze staat, hoe ze werkt en hoe ze invulling geeft aan de verwachtingen van de klant, kan ze niet.

Ook heeft ze niet nagedacht over de vraag hoe ze gezien wil worden. Als die consultant in keurig mantelpak of als de adviseur met een persoonlijke kant.  Tenslotte is Jacqueline ook moeder en speelt ze in een hockeyteam. Kortom,  welke positionering sluit het beste aan bij haar persoon, bij de behoefte in  de markt en bij het gewenste imago van  haar werkgever.

Jacqueline is een slimme vrouw. Ze begrijpt direct dat ze eerst antwoord moet geven op de vragen die we zojuist besproken hebben. Over Linkedin en Twitter wordt niet meer gesproken. Als de vraag aan de orde komt hoe we verder gaan, is Jacqueline duidelijk.  “Ik moet aan de bak. Ik ga een soort analyse van mezelf maken. Als ik vervolgens in een paar zinnen kan uitleggen wat ik doe en waarvoor ik sta, dan gaan we kijken welke middelen we inzetten om dat aan de wereld te laten weten ”.  We drukken elkaar de hand en nemen afscheid. Anderhalve week later heb ik een mail met de resultaten en de opmerking: “Tja, idealiter wil je natuurlijk geen minpunten hebben. Ik ben me ervan bewust dat dit een streven is en nooit een eindpunt zal zijn”. Het is duidelijk: Jacqueline begrijpt het. De eerste stappen op weg naar een sterk  merk zijn gezet. Nog enkele jaren investeren en de zorgsector zal spontaan naar Jacqueline vragen.

Door:
Wim Sterks -werkzaam bij Wim Sterks Communicatie (www.wimsterkscommunicatie.nl)

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Communicatie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s