Reorganisatie en kostenbeheersing – leiden vaak tot een magere opbrengst

De woningcorporaties boeten fors aan vrijheid in. Nog maar relatief kort hebben zij van hun Jan Tilburgzelfstandige bestaan kunnen genieten. Risicovolle avonturen eisten hun tol. De verliezen moeten door de sector zelf worden opgebracht. Er is kennelijk veel geld en dus mag ook de beurs getrokken worden om bij te spijkeren aan het begrotingstekort. Het moet doelmatiger en efficiënter stellen politiek, wetenschappers en de eigen brancheorganisatie. Berekend is dat de verhuurderheffing van 1,7 miljard voor 70% uit de extra huurverhogingen kan worden gedekt. De overige 30% door kostenbeheersing. De financieringskosten zijn meestal niet direct te beïnvloeden. Wel onderhoud en organisatiekosten. Het roer gaat om: minder medewerkers en nog maar mondjesmaat investeren in nieuwbouw en herstructurering. De vraag is of dit de sector een maatschappelijk betrokken en innovatief perspectief oplevert?

Menig managementteam zit met de handen in het haar. Hoe reduceren we het personeelsbestand, wie blijven, wie vloeien af, hoe vertellen we dit aan medewerkers, en hoe houden we de motivatie hoog.
Een mooi ontwerp wordt bedacht en logisch onderbouwd wordt een aanvalsplan uitgerold. Het gevolg: een onzekere tijd voor corporatiemedewerkers, een organisatie die langere tijd sterk op zichzelf is gericht, stagnatie in de woningproductie, maatschappelijke betrokkenheid en activiteiten op het terrein van de leefbaarheid. Soms lukt het met een ferme handdruk afscheid te nemen van een medewerker, soms zal de beleving van een medewerker, te zijn afgeserveerd, niet kunnen worden weggenomen.

Na een of twee jaar zullen de cijfers er in de jaarrekening wel weer goed opstaan. De organisatie is door het oog van de naald, maar is daarmee de toekomst veilig gesteld? In zekere zin wel, want hoe de organisatie er ook uitziet en functioneert ‘de klanten’ geketend als ze zijn aan een verhuurder, lopen niet zo maar weg.
Woningzoekenden zullen de wachttijd zien toenemen, maar tot massale bedrijfsbezettingen zullen ze niet over gaan.

Verkillen in de eigen organisatie en een toenemende maatschappelijke onvrede over het verschijnsel woningcorporatie, zullen tot nieuwe marktinitiatieven leiden. Nieuw particulier initiatief zal met inzet van nieuwe technologieën en bedrijfsmodellen passende en betaalbare huisvesting bieden: een thuis bieden aan burgers die noodgedwongen afhankelijk zijn van instituties.

Kostenreductie en reorganisatie zijn weliswaar noodzaak, maar missen hun uitwerking als ze niet aansluiten op een nieuw toekomstperspectief. Een perspectief dat niet alleen rationeel aan de MT-tafel tot stand kan komen. Voor een perspectief moeten alle belanghebbenden warm kunnen lopen. Het heeft te maken met emotie en rede, met belevingen en ervaringen die gemeenschappelijk gemaakt worden. Zo ontstaat een ontwerp met toekomstwaarde. Nu kun je terecht opmerken dat dit wel méér oplevert, maar nog niet de pijn verzacht van de mensen die de organisatie noodgedwongen moeten verlaten. Dat is maar de vraag. Bij een gemeenschappelijk perspectief horen ook lastige kwesties: wat voor organisatie willen we zijn, hoe kunnen we beter inspelen op de vragen van woningzoekenden en huurders, hoe kunnen we desnoods buiten het regime van WSW en CF de woningproductie en herstructurering weer op stoom brengen, en hoe gaan we om met medewerkers, vertrekkende medewerkers en andere stakeholders.

De weg naar een nieuw en energiek toekomstperspectief is de dialoog aangaan. Een gedegen dialoogaanpak is: concreet, ervaringsgericht, draagvlak biedend en gericht op het realiseren van sprankelende organisatieresultaten.

Door:
Jan Tilburg -werkzaam bij Bildning (www.bildning.nl) en deel van het dialoogatelier (www.hetdialoogatelier.nl)

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in HRM en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s