Innovatiekracht

Wat wordt er jaarlijks geïnvesteerd aan innovatie / nieuwe producten. Ik ontdek dat Bianca Kosterfabrikanten hier meer op inzetten dan onderhoudsbedrijven (applicateurs). Ik heb hier nooit zo bij stilgestaan, maar het verbaasd mij. Zo had ik afgelopen week een aantal gesprekken, enerzijds een fabrikant, anderzijds een uitvoerende partij.

Fabrikanten moeten de tussenhandel overtuigen van hun betere (sub)product. Deze tussenhandel of onderhoudsbedrijven blijven veelal bij het oude vertrouwde. Er lijkt wel of zij minder genegen zijn mee te veranderen in de veranderende wereld. Zij veranderen pas als de opdrachtgever er om vraagt. En wat gebeurt er dan nog steeds: de vertegenwoordiger van de fabrikant loopt de deur van de opdrachtgever plat.

In mijn optiek zou hij de deur van zijn applicateur platmoeten lopen en zouden zij gezamenlijk een duurzaam concept moeten aanbieden aan de opdrachtgever(s). Hiermee vormen ze een keten, die ook een gezamenlijke resultaat neer kan zetten (en daarmee zijn de driehoeksgaranties vanzelfsprekend historie).

Meer en meer kom ik er achter dat de bouwwereld anders werkt dan de wereld van bijvoorbeeld auto’s of electronica. Je koopt immers een Ford of Philips en gaat dan ook niet als koper in gesprek met de toeleveranciers. Je krijgt 3 jaar garantie op het product en koopt al dan niet meer zekerheid bij door een verlengde garantie af te sluiten.

Mijn pleidooi is dan ook om vertegenwoordigers van fabrikanten vooral na te laten denken over een totaal product en niet een halffabrikaat. Onderhoudsbedrijven kunnen samen met deze fabrikanten een onderscheidend totaalproduct aanbieden. Gezamenlijk zullen zij moeten investeren in een brede vakkennis. Eveneens gezamenlijk zullen zij keuzes moeten maken waadoor een onderscheidend en en duurzaam product ontstaat en zij niet hoeven te wachten op een opdrachtgever dit van hen vraagt. Als dit dan ook nog tegen de laagste prijs aangeboden kan worden dan is zorg om omzet geen issue meer.

Bianca Koster -werkzaam bij ProjectKr8 (www.projectkr8.nl)

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Vastgoed en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Innovatiekracht

  1. Beste Bianca,

    Een goede analyse en een logische conclusie die misschien niet nieuw is maar wat mij betreft niet vaak genoeg onder het voetlicht mag worden gebracht. Alleen verander je jarenlang ingesleten patronen en het daarmee ontstane relatienetwerk, vaak niet met een heldere analyse. Zeker niet bij corporaties waar relatief weinig instroom is van nieuwe medewerkers van buiten de sector.

    Voor verandering heb je daadkrachtige managers nodig, met een diepe overtuiging dat de huidige werkwijze anders moet en draagvlak bij het MT.
    Het blijft pijnlijk om in te zien dat de manier van werken uit het verleden eigenlijk niet logisch was en zeker niet innovatief. Zeker als het opgebouwde relatienetwerk daarmee in een ander licht komt te staan.

    Een daadkrachtige manager gaat verder dan een pilot met een prestatiecontract, wat na de mooie foto’s van het tekenen van het contract en de eerste oplevering in de vergetelheid raakt.
    Het vraagt om een fundamenteel andere werkwijze bij onderhoudsprojecten waarbij de soms verregaande consequenties voor de organisatie goed doordacht moeten worden en de noodzaak bij iedereen doorvoelt.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s