Succesvol netwerken op LindedIn begint bij de uitnodiging

Als een mee gemaakt : ” Ik wil u graag toevoegen aan mijn professionele netwerk op Sint en LinkedinLinkedIn”?  Alhoewel mijn collega’s en vrienden beweren dat ze een dergelijk verzoek niet honoreren, weet ik dat de praktijk anders en veel gevarieerder is. De reacties variëren van directe afwijzing binnen een fractie van een seconde tot een “baat het niet, dan schaadt het niet” reactie; zo’n beetje langs de lijn van de puristen aan de ene kant en de opportunisten/pragmatisten aan de andere kant.

In de offline wereld lopen de meningen hoe je op dergelijke verzoeken moet reageren minder uiteen. Stel je voor dat er iemand op een bijeenkomst naar je toe komt, stelt zich voor, geeft zijn visitekaartje, vraagt of je vrienden wil worden en loopt direct erna weer weg. Dat accepteert natuurlijk niemand, voorop gesteld dat iemand in het gezelschap aanwezig is die het aan zou durven op deze manier contact te maken. Naast het feit dat het ongewenst is zal dit soort gedrag op bijeenkomsten ook geen resultaat hebben. Blijft de vraag hoe het kan dat dit soort gedrag op sociale media dan wel zo vaak voorkomt. Een of meer van onderstaande verklaringen is waarschijnlijk van toepassing:

  • Veel vrienden op de verschillende fora vergroot het aanzien;
  • We doen het omdat iedereen het doet. Eigenlijk hebben we geen idee wat we met al die offline contacten aan moeten maar doen we het uit voorzorg.
  • We zijn niet opgevoed in de wereld van offline contacten en connecties.
  • We zijn online een stuk slordiger en onverschilliger dan in de echte wereld;
  • Het principe van wederkerigheid lijkt er niet toe te doen. De meesten van ons komen alleen iets halen, brengen is uit den boze en kost bovendien teveel tijd.

Enkele van mijn collega’s beweren bij hoog en laag dat je alleen offline zinvolle contacten kun leggen. Maar dat lijkt me toch te makkelijk. Hoe verklaar je ander het succes van datingsites. Ze zijn niet alleen enorm populair maar leiden ook tot succes. Waarschijnlijk gedragen we ons op deze site toch minder onbeholpen omdat we weten dat we anders afgewezen worden en we ons doel niet bereiken. Wellicht is het een idee om ons op de zakelijke fora net zo te gedragen als op datingsites; hoffelijk, uitdagend en met een duidelijk doel voor ogen. Misschien dat we dan in de toekomst gevrijwaard blijven van vreemde nietszeggende verzoeken om connectie te maken.

Boy Deutz

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Communicatie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Succesvol netwerken op LindedIn begint bij de uitnodiging

  1. In de iPad en iphone App van LinkedIn kun je iemand uitnodigen maar de standaard boodschap niet aanpassen. Als je dus iemand ontmoet, kennismaakt en beter leert kennen, kun je ter plekke vragen of je mag linken en dan zonder extra boodschap een uitnodiging sturen.

    Toch zal ik bij elke standaard uitnodiging zelfs als die in het Frans gesteld is, kijken wat deze persoon te bieden heeft of wat ik hem of haar kan bieden. Desnoods benader ik hem met een InMail.

  2. Taner zegt:

    Dit verhaal is appels met peren vergelijken. De digitale wereld is vloeibaar en transparant en heeft andere gedragsregels. Kijk maar eens hoe de huidige generatie omgaat met dit soort kwesties. Vrienden worden gaat heel snel en zonder aankondiging maar ontvrienden gaat net zo snel. Quick and simpel no questions asked.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s