Tip 2. Usability design is een vak!

Veel managementinformatieprojecten leveren niet het gewenste resultaat. In een serie Frits van Dijk v2blogs geef ik een aantal tips om meer succes te behalen in uw project.
Deze week tip 2. 
Usability design is een vak!

Informatie is meer dan een stapel indicatoren
Voor een succesvol managementinformatieproject is een goede informatie-analyse een voorwaarde. Maar een goede analyse alleen levert geen bruikbaar rapport of dashboard op.
Vaak lukt het nog wel om te benoemen welke stuurinformatie nodig is. En – hoewel dat niet altijd meevalt – met een goede analyse van de data en de vaardigheid om die data te verzamelen en in te dikken, is het ook nog wel mogelijk om de data om te zetten in de gevraagde indicatoren. Maar dat biedt nog geen garantie voor een goede rapportage.

Gebruikers zijn geen ontwerpers
Vaak gaat het mis in het ontwerp van het gewenste rapport. In een oprechte poging om de klant te behagen, proberen ontwerpers alle gevraagde functionaliteit in de rapporten te stoppen. Vaak leidt dat tot draken van producten. Gebruikers (dus ook managers) weten namelijk heel goed te benoemen wat ze willen bereiken, maar ze zijn geen expert in het ontwerpen van rapporten.
Eindgebruikers een te grote stem geven in het ontwerp van het eindproduct, levert slechte producten op. Wie daarvan niet overtuigd is, kan eens een kijkje nemen bij de huizenbouw in België. (Ik wil daarmee overigens niet zeggen dat in Nederland alleen maar mooie huizen worden gebouwd, maar dit terzijde).

Tools helpen niet (altijd)
Helaas wordt het probleem verergerd door de tools die beschikbaar zijn voor rapportage en dashboarding. Die tools zitten vol met kinky graphics en de leveranciers laten niet na om alle mogelijkheden uitbundig voor het voetlicht te brengen. Daarmee inspireren ze informatievragers en informatiemakers: “Dat willen we ook!”
De toolbouwers zijn over het algemeen niet erg gefocust op de bruikbaarheid van informatie. En daarmee vergroten ze het probleem.

Slecht ontworpen rapporten
Het resultaat is onder andere:
– mooie, maar onduidelijke graphics,
– indicatoren zonder context,
– gebrek aan samenhang,
– nutteloze precisie,
– verkeerd gekozen grafiek- of tabeltypen,
– nadruk op bijzaken,
– te veel of verkeerd gebruik van kleur
– grafische effecten slurpen informatieruimte op

Usability design is een vak!
Usability design is een vak! Kennis van de gegevens uit uw organisatie en de vaardigheid om deze gegevens uit systemen te halen en te aggregeren zijn niet voldoende voor het maken van goede rapporten. Verdiep u in dit vak – of haal er een vakman bij!

usibility is een vak

Deze blog is een onderdeel van een serie. Eerder verscheen al:
tip 1. denk niet alleen na over indicatoren, maar ook over het sturingsproces

In volgende blogs komen de volgende onderwerpen aan de orde:
tip 3. breng de informatie op orde
tip 4. denk na over aansluiting
tip 5. het rapportagetool is het eindpunt, niet het startpunt

Door:
Frits van Dijk –werkzaam bij Itris (www.itris.nl)

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in ICT en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Tip 2. Usability design is een vak!

  1. Pingback: Breng de informatie op orde! | Corposcoop's Blog

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s